a)Péče o děti žijící mimo vlastní rodinu- osiření, náhradní rodinná péče, problémy v systému náhradní rodinné péče.
b)Typy ústavní péče pro děti, vliv ústavní péče na psychický vývoj dítěte.
A)Dítě, které vyrůstá mimo vlastní rodinu můžu být umístěno do:
•kojeneckého ústavu
•dětského domova pro děti do tří let
•dětského domova pro děti od tří let
•dětského domova rodinného typu
•ústavy sociální péče
Důvody proč dítě nevyrůstá ve vlastním domově jsou zdravotní a sociální.
Zdrav.důvody: děti mají nemocné rodiče
Soc.důvody: nezájem rodičů, matka je ve výkonu trestu, svobodná matka…
Kojenecké ústavy spadají do resortu zdravotnictví. Do jednoho roku dítěte poskytují zdravotní, výchovnou i sociální péči.
Dětské domovy do tří let spadají do resortu zdravotnictví. Jsou zde děti, které z kojeneckých ústavů nebo z rodin, které selhaly v péči o dítě. Z dětských domovů odchází děti do pěstounské péče, do dětského domova (od 3 let) nebo jsou osvojeny.
•v ČR je 25 dětských domovů.
Dětské domovy od tří let spadají do resortu školství. Jsou zde děti z nefunkčních rodin a z dětského domova (do 3 let). Děti tam zůstávají až do 18 let. Odtud odcházejí do náhradní rodinné péče nebo do pěstounské péče.
V těchto domovech mohou být i děti smyslově postižení a děti s poruchami chování.
Dětské domovy rodinného typu spadají do resortu školství. Domov je organizován tak, aby se podobal co nejvíce výchově v rodině.
Ústavy sociální péče. Patří sem nezvladatelné děti, s těžkým mentálním postižením. Děti ve věku od 3- 26 let a na ně pak navazují ústavy sociální péče pro dospělé.
Náhradní rodinná péče
Je to forma péče, kdy děti nemohou být z nejrůznějších důvodů vychovávány ve své rodině.
SOS vesničky- fungují od roku 1970
Pěstounská péče- vzniká soudním rozhodnutím a končí zletilostí dítěte(18 let). Může být zrušena na žádost pěstouna, rodičů dítěte nebo orgánu péče o děti. Jsou placeni státem.
Pěstounská péče individuální- jsou zde 1-3 děti a funguje za podmínek přirozené rodiny.
Problémy v systému náhradní rodinné péče
1)roztříštěná a nejednotná náhradní rodinná péče
2)zdlouhavost a nepružnost při umísťování dětí
3)malá komunikace a spolupráce mezi institucemi činnými v náhradní rodinné péči
4)nedostatečné umísťování se specifickými potřebami rómských dětí
B)Hlavní funkce ústavní péče jsou:
•podpora a péče. Tato funkce je v popředí v ústavech poskytujících náhradní péči za chybějící rodinnou péči ( kojenecké ústavy, dětské domovy, ústavy pro svobodné matky s dětmi.
•léčba, výchova a resocializace. Tato funkce je typická pro nemocnice, zařízení pro rizikovou mládež.
•omezení, izolace a represe. Tato funkce je typická pro věznice, psychiatrické léčebny.
•ústavy s funkcí rekreační.
V období dospívání připadají v úvahu tři typy ústavních zařízení. Jsou to:
• diagnostické ústavy
• výchovné ústavy pro mládež
• vězení pro mládež
Vliv ústavní výchovy na psychický vývoj dítěte
1)dítě v ústavní výchově nemá možnost vytvořit si hluboký citový vztah k jedné osobě.
2)většina dětí vystřídá více ústavních zařízení.
3)ani prostředí dobrého dětského domova nezaručí dítěti dostatek podnětů pro jeho harmonický vývoj.